علم و دانش

نحوه پیگیری انواع تراکنش های بانکی

6 روش برای پیگیری ترکنش های بانکی

انجام تراکنش‌های بانکی چه به صورت آنلاین از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی و چه پرداخت‌های حضوری از طریق دستگاه‌های پوز به یکی از کارهای روزمره ما تبدیل شده‌است. امروزه با توجه به گسترش بیشتر اینترنت و فعالیت‌های آنلاین، پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی بیشتر از پرداخت‌های نقدی انجام می‌شود.

با افزایش حجم پرداخت‌های الکترونیکی، احتمال خطای تراکنش، شکست تراکنش و ناقص بودن این فرایند نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود افراد برای ردیابی تراکنش‌های بانکی خود به راه‌حل‌هایی نیاز داشته باشند تا بفهمند پرداخت یا انتقال پولی که انجام داده‌اند به کجا رسیده‌است.

افراد روش‌های مختلفی برای ردیابی دارند که در این مقاله ارائه کرده‌ایم و نحوه ردیابی تراکنش‌های مختلف را یادگرفته ایم.

ردیابی شخصی تراکنش‌های بانکی

پس از انجام تراکنش بانکی، چه از طریق دستگاه POS پرداخت کنید، چه هنگام واریز پول از طریق درگاه‌های آنلاین یا هنگام انتقال از کارت به کارت از طریق برنامه‌ها و … یک طرفه راه حل برای آن مواقعی که می‌خواهید ردیابی کنید. تراکنش شما به هر دلیلی این است که به شعبه بانک مبدأ مراجعه کنید که از آنجا انتقال را انجام داده‌اید.

برای این کار باید شماره رهگیری تراکنش خود را همراه داشته باشید و با ارائه آن وضعیت تراکنش بانکی خود را درخواست کنید. در روش مراجعه حضوری به شعبه بانک برای پیگیری تراکنش‌های بانکی خود، در صورتی که به هر دلیلی شماره رهگیری را ندارید، می‌توانید شماره کارت بانکی خود را ارائه دهید تا اپراتورهای بانک از طریق این کارت وضعیت تراکنش بانکی شما را پیگیری کنند. .

ردیابی تلفنی تراکنش‌های بانکی از بانک

ممکن است لازم باشد در طول شبانه روز که خارج از ساعات اداری است، تراکنش بانکی خود را از بانک مورد نظر خود پیگیری کنید و در نتیجه بانک بسته‌است. در این شرایط می‌توانید با مرکز پشتیبانی و پاسخگویی که در تمامی بانک‌ها وجود دارد تماس بگیرید و با ارائه اطلاعات حساب بانکی و تراکنش خود به پشتیبانی بانکی وضعیت تراکنش بانکی خود را جویا شوید. هنگامی که برای پیگیری تراکنش بانکی خود با بانک تماس می‌گیرید، باید شماره رهگیری تراکنش را نیز ارائه دهید و شما را زودتر به نتیجه رهگیری تراکنش شما می‌رساند.

سامانه ردیابی تراکنش‌های بانکی

ممکن است از صرف زمان، انرژی و پول برای رفتن به بانک راحت نباشید و بخواهید از روش‌های آنلاین برای پیگیری تراکنش‌های بانکی خود استفاده کنید. در پاسخ به این نیاز، بانک مرکزی سامانه ای را راه اندازی کرد که از طریق آن می‌توانید تراکنش‌های بانکی خود را پیگیری کنید.
برای این امر لازم است با سیستم اورژانس تماس بگیرید. برای مشاوره با این سامانه آدرس www.emdadshetab.cbi.ir را در مرورگر خود وارد کرده و جستجو کنید. سامانه امدادشتاب برای پیگیری تراکنش‌های بانکی در شبکه‌های شتاب و شاپرک راه‌اندازی شد و کاربران در صورت تراکنش ناموفق بانکی یا مشاهده مغایرت می‌توانند این موضوع را از طریق این سامانه پیگیری کنند.
برای این کار پس از ورود به سامانه اورژانس، «فرم اختلاف» را با اطلاعات درخواستی خود پر کنید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، به یاد داشته باشید که شماره رهگیری مهم‌ترین اطلاعاتی است که برای پیگیری تراکنش‌های بانکی خود به آن نیاز دارید. پس از پر کردن فرم، این سامانه اطلاعات تراکنش‌های بانکی شما را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع شما می‌رساند.

ردیابی تراکنش‌های بانکی تلفنی

البته روش غیرشخصی ردیابی تراکنش‌های بانکی به اینترنت و روش آنلاین ختم نمی‌شود. برای اینکه بتوانید بدون مراجعه به شعبه بانک، تراکنش بانکی خود را پیگیری کنید، بانک مرکزی سیستم تلفنی را نیز در نظر گرفته‌است که با شماره‌گیری آن به راحتی از وضعیت تراکنش خود مطلع شوید.

برای این کار باید با شماره تلفن ۲۹۹۱۱ شتاب تماس بگیرید. این سامانه تلفنی یک تلفن گویا است که توسط بانک مرکزی برای دریافت درخواست رفع مغایرت حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی طراحی شده‌است.

هنگام تماس با مرکز تماس شتاب یا سامانه تلفنی ۲۹۹۱۱ باید اطلاعاتی را ارائه دهید که مختص تراکنش مورد نظر شما باشد. این اطلاعات شماره رهگیری تراکنش شماست که در پایان تراکنش در اختیار شما قرار می‌گیرد. شماره رهگیری تراکنش را در این سامانه وارد کنید تا درخواست شما ثبت و فرایند پیگیری تراکنش‌های بانکی انجام شود.

پیگیری تراکنش‌های بانک شبا

انتقال وجه و حواله وجه از طریق شبا یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای انتقال پول بین بانکی است. این روش انتقال سریع و آسان در برخی موارد دچار مشکل می‌شود و تراکنش کامل نمی‌شود یا ناموفق باقی می‌ماند.

روش های مختلفی برای پیگیری تراکنش های بانک شبا وجود دارد. البته نحوه اقدام شما بستگی به یکی بودن یا متفاوت بودن بانک مبدا و مقصد حواله دارد.

در صورتی که بانک مبدا و مقصد تراکنش یکسان باشد، بهترین و سریع ترین راه برای پیگیری تراکنش، استفاده از سامانه پشتیبانی آن بانک یا مراجعه حضوری به یکی از شعب آن است. هنگامی که با مرکز پشتیبانی بانک تماس می گیرید، کارکنان پشتیبانی اطلاعات مربوط به تراکنش از جمله شماره پیگیری تراکنش را می خواهند و سپس وضعیت تراکنش را به شما اطلاع می دهند. با ارائه این شماره رهگیری به صورت حضوری می توانید تراکنش خود را پیگیری کنید.

اگر معامله شبا مربوط به دو بانک مختلف باشد. بانک های مبدا و مقصد یکسان نیستند، شاید بهتر باشد راه های دیگری را امتحان کنید. یکی از راه ها این است که با شماره رهگیری که پس از حواله وجه به شما داده شده است به شعبه بانک مراجعه کرده و وضعیت تراکنش شبایی خود را پیگیری کنید.

به عنوان مثال، می توانید از سیستم های ارائه شده توسط بانک مرکزی برای ردیابی تراکنش ها (که در قسمت قبلی این مقاله ذکر شد) استفاده کنید. سامانه آنلاین امدادشتاب به آدرس www.emdadshetab.cbi.ir و شماره تلفن گویا 29911 برای این موارد در نظر گرفته شده است و از طریق آنها می توانید با ارائه اطلاعات لازم از جمله شماره پیگیری تراکنش، تراکنش شبا را پیگیری کنید.

استعلام واریز و پرداخت اینترنتی بانک

به دلیل مشکلات یا خطاهای اینترنتی در برخی از درگاه های پرداخت و همچنین در مواردی که ترافیک زیادی در سیستم ها وجود دارد و متقاضیان زیادی از طریق درگاه اینترنتی پرداخت می کنند، در بسیاری از موارد خطاهای پرداخت رخ می دهد، فرآیند تراکنش کامل نمی شود یا در صورت کسر از حساب، مبلغی واریز نخواهد شد.
در این موارد، افراد باید تراکنش های بانکی خود را پیگیری کنند و می توانند از طریق یکی از روش هایی که در قسمت های قبلی این مقاله توضیح داده شد، این کار را انجام دهند. در صورتی که شماره رهگیری را دریافت کرده اید، تراکنش خود را از طریق میز پشتیبانی در سامانه امدادشاتاب (emdadshetab.cbi.ir) با شماره صوتی 29911 پیگیری کنید. همچنین می توانید از طریق بانک مبدأ وضعیت تراکنش بانکی خود را استعلام کنید. شماره کارتی که روی آن واریز یا پرداخت کرده اید.

ردیابی تراکنش بانکی انجام نشد

برای سایر تراکنش های بانکی در صورت ناموفق بودن تراکنش می توانید از روش هایی که در این قسمت از مقاله به آن ها اشاره کرده ایم استفاده کنید. البته در صورتی که تراکنش انجام شود، مبلغ از حساب شما کسر شود و پول به مقصد مورد نظر نرسد، باید حداکثر سه روز کاری (72 ساعت) منتظر بمانید. در بیشتر موارد، مبلغ در این بازه زمانی به حساب شما بازپرداخت می شود.
در صورتی که مبلغ کسر شده به حساب شما بازنگشت از شماره پیگیری تراکنش استفاده کنید یا با بانک مبدا کارت خود تماس بگیرید یا با مرکز پشتیبانی بانک تماس بگیرید. همچنین می توانید از سامانه آنلاین (سایت عمادشتاب) یا سامانه تلفنی (29911) که بانک مرکزی برای پیگیری تراکنش در نظر گرفته است استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا