کسب و کارها

بهترین روش نوشتن طرح کسب و کاری

یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری را سریع و کارآمد بنویسید.

بهترین روش نوشتن طرح کسب و کاری یا همان business plan یکی از ابتدایی ترین موضوعات لازم برای ایجاد یک کسب و کار تازه است. مقالات ترجمه شده ی حوزه ی کسب و کار ما را حتما دنبال کنید.

طرح‌های تجاری به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را مدیریت کنید

یک طرح کسب و کار خوب شما را در هر مرحله از شروع و اجرای کسب و کارتان راهنمایی می‌کند. شما از طرح کسب و کار خود به عنوان نقشه راه برای چگونگی ساختار، مدیریت و رشد کسب و کار جدید خود استفاده خواهید کرد. این راهی برای فکر کردن به عناصر کلیدی کسب و کارتان است.

طرح‌های تجاری می‌توانند به شما کمک کنند تا منابع مالی دریافت کنید یا شرکای تجاری جدید جذب کنید. سرمایه گذاران می‌خواهند اطمینان داشته باشند که بازده سرمایه‌گذاری خود را خواهند دید. طرح کسب و کار شما ابزاری است که از آن برای متقاعد کردن مردم استفاده می‌کنید که کار کردن با شما – یا سرمایه‌گذاری در شرکت شما – یک انتخاب هوشمندانه است.

یک قالب طرح کسب و کار را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد

هیچ راه درست یا غلطی برای نوشتن طرح کسب و کار وجود ندارد. نکته مهم این است که برنامه شما متناسب با نیازهای شما باشد.

اکثر طرح‌های تجاری در یکی از دو دسته رایج قرار می‌گیرند: استارت آپ سنتی یا ناب.

طرح‌های تجاری سنتی رایج‌تر هستند، از یک ساختار استاندارد استفاده می‌کنند و شما را تشویق می‌کنند که در هر بخش به جزئیات بپردازید. آنها معمولاً نیاز به کار بیشتری دارند و می‌توانند ده‌ها صفحه باشند.

طرح‌های کسب و کار استارت آپ ناب کمتر رایج هستند، اما همچنان از ساختار استاندارد استفاده می‌کنند. آنها فقط بر خلاصه کردن مهم‌ترین نکات از عناصر کلیدی برنامه شما تمرکز می‌کنند. ساخت آنها می‌تواند یک ساعت طول بکشد و معمولاً فقط یک صفحه هستند.

شیوه نوشتن سنتی طرح کسب و کار

اگر خیلی جزئیات گرا هستید، می‌خواهید یک طرح جامع داشته باشید یا قصد دارید از منابع سنتی به دنبال بودجه بگردید، ممکن است یک قالب طرح کسب و کار سنتی را ترجیح دهید.

هنگام نوشتن طرح کسب و کار، لازم نیست به طرح کلی طرح تجاری خود پایبند باشید. در عوض، از بخش‌هایی استفاده کنید که بیشترین حس را برای کسب و کار و نیازهای شما دارند. طرح‌های تجاری سنتی از ترکیب این ۹ بخش استفاده می‌کنند.

1. خلاصه اجرایی

به‌طور خلاصه به خواننده خود بگویید شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد شد. مأموریت، محصول یا خدمات خود، و اطلاعات اولیه در مورد تیم رهبری، کارمندان و موقعیت مکانی شرکت خود را شامل کنید. اگر قصد درخواست بودجه دارید، باید اطلاعات مالی و برنامه‌های رشد سطح بالا را نیز درج کنید.

2. توضیحات شرکت

از توضیحات شرکت خود برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد شرکت خود استفاده کنید. در مورد مشکلاتی که کسب و کار شما حل می‌کند به جزئیات بپردازید. مشخص باشید و لیستی از کاربران، سازمان یا تجارتی که شرکت شما قصد دارد به آنها خدمت کند را فهرست کنید.

مزیت‌های رقابتی که باعث موفقیت کسب و کار شما می‌شود را توضیح دهید. آیا کارشناسانی در تیم شما وجود دارند؟ مکان مناسب برای فروشگاه خود را پیدا کردید؟ شرح شرکت شما مکانی برای نشان دادن نقاط قوت شماست.

3. تحلیل بازار

شما نیاز به درک خوبی از چشم‌انداز صنعت و بازار هدف خود دارید. تحقیقات رقابتی به شما نشان می‌دهد که سایر مشاغل چه می‌کنند و نقاط قوت آنها چیست. در تحقیقات بازار خود، به دنبال روندها و موضوعات باشید. رقبای موفق چه می‌کنند؟ چرا کار می‌کند؟ آیا می‌توانید آن را بهتر انجام دهید؟ اکنون زمان پاسخ به این سوالات است.

4. سازمان و مدیریت

به خواننده خود بگویید که شرکت شما چگونه ساختار خواهد داشت و چه کسی آن را مدیریت خواهد کرد.

ساختار قانونی کسب و کار خود را شرح دهید. مشخص کنید که آیا دارید یا قصد دارید کسب و کار خود را به عنوان یک شرکت C یا S ترکیب کنید، یک شرکت سهامی عام یا با مسئولیت محدود تشکیل دهید یا اینکه یک مالک انحصاری یا شرکت با مسئولیت محدود (LLC) هستید.

از یک نمودار سازمانی برای مشخص کردن اینکه چه کسی در شرکت شما مسئول چه کاری است استفاده کنید. نشان دهید که چگونه تجربه منحصر به فرد هر فرد به موفقیت سرمایه‌گذاری شما کمک می‌کند. رزومه و رزومه اعضای اصلی تیم خود را در نظر بگیرید.

5. یک خط خدمات یا محصول

آنچه را که می‌فروشید یا خدماتی را که ارائه می‌دهید توضیح دهید. توضیح دهید که این کار چگونه برای مشتریان شما مفید است و چرخه عمر محصول چگونه به نظر می‌رسد. طرح‌های مالکیت معنوی خود را به اشتراک بگذارید، مانند حق نسخه برداری یا درخواست‌های ثبت اختراع. اگر برای خدمات یا محصول خود تحقیق و توسعه می‌کنید، آن را با جزئیات توضیح دهید.

6. بازاریابی و فروش

هیچ راه واحدی برای نزدیک شدن به یک استراتژی بازاریابی وجود ندارد. استراتژی شما باید تکامل یافته و تغییر کند تا نیازهای منحصر به فرد شما را برآورده کند.

هدف شما در این بخش این است که توضیح دهید چگونه مشتریان را جذب و حفظ خواهید کرد. شما همچنین توضیح خواهید داد که چگونه فروش واقعاً اتفاق می‌افتد. بعداً هنگام انجام پیش‌بینی‌های مالی به این بخش مراجعه خواهید کرد، بنابراین مطمئن شوید که استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را به‌طور کامل شرح دهید.

7. درخواست تأمین مالی

اگر درخواست بودجه دارید، در اینجاست که نیازهای مالی خود را تشریح خواهید کرد. هدف شما این است که به وضوح توضیح دهید که طی پنج سال آینده به چه مقدار پول نیاز خواهید داشت و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

مشخص کنید که آیا می‌خواهید بدهی یا حقوق صاحبان سهام، شرایط مورد نظر شما اعمال شود و مدت زمانی که درخواست شما پوشش می‌دهد. شرح مفصلی از نحوه استفاده از وجوه خود ارائه دهید. مشخص کنید که آیا برای خرید تجهیزات یا مواد، پرداخت حقوق یا پوشش صورتحساب‌های خاص تا زمانی که درآمد افزایش یابد به بودجه نیاز دارید یا خیر. همیشه شرحی از برنامه‌های مالی استراتژیک آینده خود، مانند بازپرداخت بدهی یا فروش کسب و کار خود را ذکر کنید.

8. پیش‌بینی‌های مالی

درخواست بودجه خود را با پیش‌بینی‌های مالی تکمیل کنید. هدف شما این است که خواننده را متقاعد کنید که تجارت شما پایدار است و از نظر مالی موفق خواهد بود.

اگر کسب و کار شما از قبل تأسیس شده‌است، صورت‌های درآمد، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد را برای سه تا پنج سال گذشته درج کنید. اگر وثیقه دیگری دارید که می‌توانید در مقابل وام بگذارید، حتماً آن را هم‌اکنون فهرست کنید.

چشم‌انداز مالی آینده را برای پنج سال آینده ارائه دهید. صورت‌های درآمد پیش‌بینی‌شده، ترازنامه‌ها، صورت‌های جریان نقدی و بودجه‌های مخارج سرمایه‌ای را شامل شود. برای سال اول، حتی دقیق تر باشید و از پیش‌بینی‌های سه‌ماهه یا حتی ماهانه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پیش‌بینی‌های خود را به وضوح توضیح داده‌اید و آنها را با درخواست‌های بودجه خود مطابقت داده‌اید.

این یک مکان عالی برای استفاده از نمودارها و نمودارها برای بیان داستان مالی کسب و کار شما است.

9. کاربرد

از درخواست خود برای ارائه اسناد پشتیبان یا سایر مطالبی که به‌طور خاص درخواست شده‌است استفاده کنید. موارد متداول برای گنجاندن عبارتند از تاریخچه اعتباری، رزومه، عکس محصول، معرفی نامه، مجوزها، مجوزها، اختراعات، اسناد قانونی و سایر قراردادها.

نت ایکس - فرمت شروع آسان طرح کسب و کارها
نت ایکس – فرمت شروع آسان طرح کسب و کارها

فرمت شروع آسان طرح کسب و کارها

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را به سرعت توضیح دهید یا راه‌اندازی کنید، کسب‌وکارتان نسبتاً ساده است، یا قصد دارید مرتباً طرح کسب‌وکارتان را تغییر داده و اصلاح کنید، ممکن است یک قالب ساده راه‌اندازی را ترجیح دهید.

فرمت‌های راه‌اندازی ناب نمودارهایی هستند که تنها از چند عنصر برای توصیف ارزش پیشنهادی، زیرساخت، مشتریان و امور مالی شرکت شما استفاده می‌کنند. آنها برای تجسم مبادلات و حقایق کلیدی در مورد شرکت شما مفید هستند.

روش‌های مختلفی برای توسعه یک قالب استارت آپ ناب وجود دارد. می‌توانید در وب جستجو کنید تا الگوهای رایگان برای ایجاد طرح کسب‌وکار خود را بیابید. در اینجا نه جزء مدل طرح کسب و کار را مورد بحث قرار می‌دهیم:

1. مشارکت‌های کلیدی

سایر شرکت‌ها یا خدماتی را که برای راه اندازی کسب و کار خود با آنها کار خواهید کرد، در نظر بگیرید. تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، پیمانکاران فرعی و شرکای استراتژیک مشابه را در نظر بگیرید.

2. فعالیت‌های کلیدی

راه‌هایی را فهرست کنید که کسب و کار شما مزیت رقابتی کسب می‌کند. بر مواردی مانند فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان یا استفاده از فناوری برای استفاده از اقتصاد اشتراک گذاری تأکید کنید.

3. منابع مهم

هر منبعی را که برای ایجاد ارزش برای مشتری خود استفاده می‌کنید فهرست کنید. مهم‌ترین دارایی شما ممکن است شامل پرسنل، سرمایه یا مالکیت معنوی باشد. حتماً از منابع تجاری استفاده کنید که ممکن است برای زنان، کهنه سربازان، بومیان آمریکا و مشاغل HUBZone در دسترس باشد.

4. گزاره ارزش

در مورد ارزش منحصر به فردی که شرکت شما برای بازار به ارمغان می‌آورد، بیانیه ای واضح و قانع کننده ارائه دهید.

5. روابط مشتری

نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما را شرح دهید. آیا خودکار است یا شخصی؟ حضوری یا آنلاین؟ تجربه کاربری را از ابتدا تا انتها در نظر بگیرید.

6. قسمت مشتریان

هنگام نام بردن از بازار هدف خود دقیق باشید. کسب و کار شما برای همه نخواهد بود، بنابراین مهم است که ایده روشنی از اینکه کسب و کار شما به چه کسی خدمت می‌کند داشته باشید.

7. کانال‌ها

مهم‌ترین راه‌هایی که با مشتریان خود صحبت می‌کنید را فهرست کنید. اکثر کسب و کارها از ترکیبی از کانال‌ها استفاده می‌کنند و در طول زمان آنها را بهینه می‌کنند.

8. ساختار هزینه

آیا شرکت شما بر کاهش هزینه یا به حداکثر رساندن ارزش تمرکز خواهد کرد؟ استراتژی خود را مشخص کنید، سپس مهم‌ترین هزینه‌هایی را که برای دنبال کردن آن با آن مواجه خواهید شد، فهرست کنید.

9. جریان‌های درآمد

توضیح دهید که چگونه شرکت شما واقعاً درآمد کسب خواهد کرد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از فروش مستقیم، حق عضویت و فروش فضای تبلیغاتی. اگر شرکت شما چندین منبع درآمد دارد، همه آنها را فهرست کنید.

منبع
sba.gov

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا